Geschiedenis van de metro

Metro-bordDe metro van Parijs is ontstaan aan het eind van de negentiende eeuw. Er was toen een wereldtentoonstelling waarvoor de metro is aangelegd. De eerste lijn ging van Porte Maillot naar Vincennes; een traject dat nog steeds onder lijnnummer 1 wordt verreden. Het project stond onder leiding van ene Bienvenue, die later geeerd is met een metrostation: Montparnasse-Bienvenue op het kruispunt van lijn 4, 12 en 13. Het metronet van Parijs telt inmiddels 13 metrolijnen. Elk met een eigen nummer. De metro heeft in bijna elk arrondissement in Parijs een station, de een oud, de ander heel modern.

Het woord metro komt van het franse woord: Metropolitain. Met metropolitain worden de spoorwegen die de hoofdstad liggen en door de stad bestuurt worden bedoeld. Het was oorspronkelijk een bijvoeglijk naamwoord wat iets aangaf wat van de hoofdstad is en daardoor wordt beheerd. Later is dit woord een zelfstandig naamwoord geworden.
                                                   
Met zijn vele stations is metronet van Parijs een van de grootste. De metrostations zijn eenvoudig te herkennen aan hun grote 'M'in een cirkel (de borden van tegenwoordig) of aan hun stijlvolle Art Nouveau- ingangen van rond de eeuwwisseling (de borden van vroeger, ontworpen door Hector Guimard). Er zijn door de jaren heen natuurlijk ook vel verschillende soorten metro's geweest, zoals in eigenlijk elke stad.

De metro is een van de beste transportsystemen van de hele wereld. Het is makkelijk, onttrokken aan het zicht en het is een snelle en meestal veilige manier van reizen.

  

De metro is de snelste manier om ergens te komen deze is zeer snel en goedkoop. De ingangen van de metrostations hebben bijna allemaal hetzelfde uiterlijk, zodat je goed kan zien waar een nieuwe halte is. Er is voor de metro en voor de bus een uniform systeem van kaartjes opgezet.

 

Reizen per metro

 

De RATP onderhoudt veertien metrolijnen. Iedere lijn wordt aangeduid met een nummer en de namen van het begin- en eindstation. De lijnen lopen kriskras door Parijs en de omliggende gebieden. Metrostations zijn duidelijk herkenbaar aan hun logo, een grote ‘M’ in een cirkel en soms hun stijlvolle Art Nouveau-ingangen van het eind van de 19e eeuw. Plattegronden van de wijk vindt je in alle stations vlak bij de uitgangen. Het metro- en RER-net werken vrijwel op dezelfde manier, hoewel de RER-wagons iets groter zijn. De eerste treinen vertrekken van hun beginstation om 5.30 uur en de laatsten keren terug om 1.15 uur.

  

Het gebruik van de RER

 

De RER is een stelsel van forensentreinen die in het centrum van Parijs onder de grond rijden en in de buitenwijken boven de grond. Metrokaartjes zijn geldig op de RER. Er zijn vijf lijnen: A, B, C, D en E. Alle RER-treinen dragen een naam (bijvoorbeeld: ALEX of VERA) om het lezen van de RER-dienstregelingen in de stationshallen en op de perrons makkelijker te maken. RER-stations zijn te herkennen aan een groot rond logo. De belangrijkste stations zijn:

  • Charles de Gaulle-Etoile
  • Châtelet-Les Halles
  • Gare de Lyon
  • Nation
  • St-Michel-Bitre Dame
  • Auber-Haussmann St. Lazare
  • Gare du Nord-Magenta

De netten van de metro en de RER sluiten in het stadscentrum op bepaalde punten op elkaar aan. Vaak gaat het sneller om een trein naar een station te nemen waar zowel de metro als de RER, zoals bijvoorbeeld La Défénce en Nation. Het kan een tijd duren voordat je een RER-station hebt bereikt, omdat ze vaak met de metro zijn verbonden door een doolhof van gangen.

 

Een kaartje kopen

 

Metro- en RER-kaartjes kun je per stuk of per tien als carnet bij kaartjesloketten en kaartjesautomaten in de verkoopruimten kopen (zorg dat je een aantal munten van 1 en 2 euro hebt). Met één metrokaartje ‘section urbaine’ mag u overal binnen het centrum van Parijs op metro- en RER-treinen. Voor RER-reizen buiten het stadscentrum zijn speciale kaartjes nodig. Raadpleeg de overzichten met tarieven die in alle RER-stations staan. Reizigers op alle openbaar vervoersmiddelen in de stad moeten hun kaartje bewaren tijdens de rit, omdat er regelmatig gecontroleerd wordt.

 

                                                                  

 

Feitjes over de Metro van Parijs


- Je kunt ook bij elk station een plattegrond krijgen van de stad of van het deel waar je moet zijn.

- Kaartje worden verkocht bij de ingang van de stations. Sommige stations hebben automaten waar je kaartjes kunt kopen, andere hebben een loket. Je kunt met je kaartje dan door de poortjes die bij de perrons staan.

- De Metro staat bijna 20 uur per dag ter beschikking van de reiziger; van 5.30 tot 1.00 uur.

- De frequentie varieert op de meeste lijnen van 90 seconden a 2 minuten in de spits tot 5 a 7,5 minuten in de late avonduren.

- Per werkdag worden zo'n 6 miljoen ritten gemaakt; drie keer zoveel als het inwonertal van Parijs (de metro waagt zich overigens ook wel buiten deze krappe, dichtbevolkte gemeente; 20% van het net ligt buiten de Ringweg, de 'Peripherique').

- Het reistempo tempo schommelt rond de 30 a 40 km/uur; zie dat bovengronds maar eens te rijden in het chaotische Parijse verkeer!

- De stations staan pal op elkaar, met gemiddeld zo'n meter of 600 tussenruimte, en het valt niet mee, een plaats in Parijs te vinden die op meer dan 5 minuten lopen van een Metrostation ligt.

- Voor invaliden en ouderen is de metro bepaald niet vriendelijk. Liften zijn er vrijwel nergens; roltrappen ontbreken nogal eens, of gaan alleen naar boven. Ook voor reumatici is de metro niet erg gezond. Op grote diepten heerst een bedompte hitte; naarmate je hoger komt gaan de tocht en de kou echter overheersen.

 

Gebruik van de plattegrond van de metro

 

Metro- en RER-lijnen staan op de plattegrond aangegeven in verschillende kleuren. Metrolijnen hebben een nummer en dat vindt je op de plattegrond aan beide uiteinden van de lijn. Er zijn stations waar zowel de Metro- als RER-lijnen komen en enkele stations zijn via gangen met elkaar verbonden.

 

Aantal lijnen van het metrostelsel van Parijs

Lijn 01: Chateau de Vincenne / La Defense
Lijn 02: Nation / Porte Dauphine
Lijn 03: Galleni / Pont de Levallois-Becon bis Porte des Lilas / Gambetta
Lijn 3b: Porte des Lilas / Gambetta
Lijn 04: Porte de Clignancourt / Porte d'Orleans
Lijn 05: Bobigny-Pablo Picasso / Place d'Italie
Lijn 06: Nation / Charles-de-Gaulle-Etoile
Lijn 07: La Courneuve / Mairie d'Ivry / Villejuif / Louis Aragon bis Pre-Saint-Gervais
Lijn 7b: Louis Blanc / Pre Saint Gervais
Lijn 08: Creteil Prefecture / Balard
Lijn 09: Mairie de Montreuil / Pont de Sevres
Lijn 10: Gare d'Austerlitz / Boulogne-Pont de St.Cloud-Porte d'Auteuil
Lijn 11: Mairie des Lilas / Chatelet
Lijn 12: Porte de La Chapelle / Mairie d'Issy
Lijn 13: Gabriel Peri-Asniere-St.Denis Basilique /Chatillon-Montrouge
Lijn 14: Saint Lazare / Bibliotheque Francois Mitterrand

 

 

Reizen met de metro

1.  Om te bepalen welke metrolijn je moet nemen, zoek je eerst je bestemming op de plattegrond van de metro. Volg de metrolijn met de juiste kleur. Aan het uiteinde van de lijn zie je het nummer van het eindstation.

2.  Alle stations verkopen metrokaartjes. In sommige stations zijn kaartautomaten die op muntjes werken. Alle kaartjes zijn voor de tweede klas. Op een kaartje kun je één rit maken, waarbij je onbeperkt mag overstappen.

 

3.  Om naar de perrons te gaan steek je het metrokaartje met de magneetstrip naar beneden in de eerste sleuf. Haal het kaartje uit de tweede sleuf en duw het draaihekje door of stap door het hek als het automatisch opengaat.

 

 

 

 

 

4.  Aan het begin van ieder perron of in de gangen van het station zie je een overzicht van de tussenstations. De namen van de eindperrons worden ook op de perrons vermeld.

 

 

 

 

5.  Als je op een andere lijn wilt overstappen, stap je bij het juiste overstap-station uit en vervolgens volg je de borden correspondence (overstappen) op de perrons die in de juiste richting wijzen.

 

6.  Bij oudere treinen open je de deur door de deurhendel op te tillen. Bij moderne treinen kun je met een drukknop de deur openen. Voordat de deuren open- en dicht gaan hoor je een geluidssignaal.

7.  In de coupé hangt een overzicht van het treintraject. De stations zijn op het overzicht aangegeven, zodat de reizigers de rit kunnen volgen.

8.  Het bord Sortie wijst naar de uitgang. Bij alle uitgangen hangen plattegronden.

 

De opdracht!!!

Gebruik ook de metro kaart die je ook in dit boekje vindt.

Opdracht 1:

Hoe kom je het snelst vanaf ons hotel naar De Eiffeltoren? Hoeveel haltes kom je onderweg tegen, hoevaak moet je overstappen en maak je gebruik van de metro of de RER?

Opdracht 2:

Waar kom je uit als je de route (vanaf Gare de l'Est) 5 naar het zuiden neemt, bij Gare d'Austerlitz overstapt, vervolgens in noord-westelijke richting vertrekt met de C en bij de eerstvolgende halte uitstapt?